Gönderen Konu: [NASIL] Pacman Çözümleri - Güncelleme ve Paket / Yazılım Yükleme Sorunları  (Okunma sayısı 1995 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı tulliana

  • az laf, çok iş...
  • Proje Sorumlusu
  • Gelişmiş Üye
  • *****
  • İleti: 2349
  • Teşekkür: +81/-0
    • http://archman.org
  • Dağıtım: Archman Linux
  • Masaüstü: XFCE
  • Sürüm: devel
  • Ekran Kartı: NVIDIA
  • Ekr. Kartı Sür.: Sahipli yazılım
Yazılım/Paket Kurulumu

Bu başlıkta Manjaro depolarından yüklemek istediğiniz yazılımların/paketlerin yüklenmesi esnasınde meydana gelen sorunların çözümü ele alınmıştır.

"Veritabanına kilitlenilemiyor" Hatası

Manjaro depolarından bir paket indirilirken başka bir paket yükleme işleminin daha aynı anda devreye girip yükleme sorunları meydana getirmemesi için özel bir veritabanı kilit dosyası oluşturulur. Bu kilit dosyası yükleme işlemi tamamlanana kadar başka bir paket yükleme işlemine izin vermez. Eğer izin verilmiş olsaydı aynı anda birden fazla paket yüklenebilir, paketler ve bağımlılıkları çakışabilir, benzer başkaca sorunlar olabilir ve sisteminize zarar verirdi. Oluşturulan bu kilit dosyası paket yüklemesi tamamlanınca otomatik olarak açılmaktadır (kendini silerek kilidi açmaktadır). Bu olağan hareket tarzından farklı olarak zaman zaman kilit dosyasının otomatik olarak açılmadığı yani kilit dosyasının kendini silip kilidi kaldırmadığı durumlar meydana gelebilir:

* Eğer bir veritabanı kilidi uyarısı alıyorsanız, bunun anlamı bir başka paket yükleme işleminin zaten devam ediyor olduğu anlamına gelir. Başka bir paket yükleme işleminin olup olmadığını kontrol edin. Bu paket yüklemesi uçbirimden pacman komutları ile ya da grafik arayüz paket yükleyiciniz aracılığı ile yapılıyor olabilir. Paket yükleyicinizin güncellemeleri kontrol ettiği bir zamana da denk gelmiş olabilirsiniz. Çözüm için devam eden işlemin yani paket yüklemesi ve güncelleme kontrolünün bitmesini beklemelisiniz.

* Herhangi bir yükleme veya güncelleme yok iken veritabanı kilidi uyarısı alıyorsanız, bunun anlamı son yapılan yükleme işlemlerinden veya güncelleme işlemlerinden birisi kesintiye uğramış ve yarım kalmış anlamına gelir. Yapılan iş tamamlanmadığı için pacman, veritabanı kilit dosyasını açmayacaktır yani silmeyecektir. Bunun çözümü küçük bir müdahaleden geçer. Eğer bir paket yüklemesi veya güncellemenin çalışmadığından emin isek kilit dosyasını bilerek biz açacağız. Şu komut ile kilidi kaldırıyoruz. (Uçbirim yani terminal açın:)

Kod: [Seç]
sudo rm /var/lib/pacman/db.lck
komutunu girin. Böylece kilit dosyası silinerek kaldırılacaktır. Sonrasında yapmak istediğiniz işlemlere devam edebilirsiniz. Bazan bu komutu verdiğinizde db.lck dosyası bulunamadı gibi bir uyarı alırsınız. Bunun anlamı ise kilit dosyasının siz komut vermeden hemen önce kendiliğinden kalktığını gösterir. Az önce dediğimiz gibi siz normal olarak uçbirimden veya paket yönetim araçlarından yapmak istediğiniz işlemlere devam edebilirsiniz

"İşlem başarısız oldu (geçersiz veya bozuk paket)" Hatası

Manjaro ve Arch depolarındaki paketler hasarlı olması yada gayri resmi olarak hazırlanmış riskli paketler olmaması ihtimaline karşı bir imza ile doğrulanarak korunur ve depodaki yerini alır. Bu imzalar paketçilerin oluşturduğu benzersiz şifreli kodlardır. Bazan imza doğrulama sorunları ve paket bütünlüğünün doğrulanmadığı durumlar olur.

Bunun sebebi yüklediğiniz paketin sorunlu olmasıdır;

* Bu paket resmi bir paket olmayabilir, başka kaynaklardan indirmiş olabilirsiniz veya paket güncelliğini yitirmiş olabilir.
* İmzalı ve resmi bir paketin yüklenmesi esnasında işlem yarım kalmış olabilir. Ya da paketçi, paketi imzalamada bir hata yapmış olabilir.

Eğer paketin yaşadığı imza sorunu aşağıdaki yöntemler ile giderilemiyorsa yukarıda da dediğimiz gibi bu paketçinin yaptığı bir paket imzalama hatasıdır. Bu hatayı gidermek geliştiricilerin ve paketçilerin sorumluluğundadır. Böle bir durum var ise forumlardan başlık açarak ya da açılmış ilgili başlıklara yazarak geri bildirim yapınız. Sorun en kısa zamanda geliştirici takım tarafından giderilecektir. Diğer durumlar için ise çözüme ulaşmak için aşağıdaki gibi bir yol izliyoruz.

1. Pacman paket doğrulama anahtarını çalıştırmak şu komutu giriyoruz:
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --init
2. Şu komut ile imzalanmış paket anahtarlarını yüklüyoruz:
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --populate archlinux manjaro 3. Şu komut ile anahtar ve imzaları güncelliyoruz:
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --refresh-keys
4. Eğer yükleme sırasında yarım kalmış paketlerin sorun çıkardığını düşünüyorsanız indirilen paketleri ön bellekten silebilirsiniz (tercihe bağlı):
Kod: [Seç]
sudo pacman -Sc
UYARI: Yukarıdaki komut önbellekteki bütün paketleri bilecektir. Ön bellekteki paketler bana lazım olabilir, belki bir paketin sürümünü düşürmek (downgrade) istediğimde kullanabilirim diyorsanız, bu durumda sudo pacman -Sc komutunu kullanmak yerine doğrudan size sorun çıkaran paketi silerek çözüme ulaşabilirsiniz


Bu işlemlerden geçtikten sonra sisteminizi sudo pacman -Syu komutu ile ya da paket yönetim aracınız ile güncelleyebilirsiniz. Yaptığınız işlemlerle çözüme ulaştığınızı göreceksiniz


"Tanınmayan yapılandırma dosyası... (mirrorlist) " Hatası

Manjaro paket yöneticisi pacman, paketleri ve paket listelerini almak için mirrorlist adında bir dosya kullanır. bu dosyada güncelliğini yitirmiş veya herhangi bir sebepten bağlantısı çalışmayan bir sunucu listenin baş tarafında olabilir. Pacman paket yönetimi genellikle mirrorlist dosyasında ilk sırada bulunan yansıyı kullandığından, yansı sorunlu ise diğer yansıyı deneyecektir. Diğer yansılarda da hata vermeye devam ediyor ise mirrorlist dosyasındaki yansılarla ilgili başka bir sorun vardır.

Sorunun çözümü için;

* Manjaro yükledikten sonra mirrorlist dosyasını /etc/pacman.d/mirrorlist konumuna yetkili olarak girip elle düzenleyebilirsiniz.
* Ya da hata ile karşılaştığınız zaman mirrorlist dosyasını elle düzenleyebilirsiniz. PAMACve OCTOPIpaket yükleme araçları ile de mirrorlist yani yansı listesi dosyasını düzenleyebilirsiniz

Yansı sunucu değiştirme, güncelleme ve düzenleme kılavuzu için şuraya bakabilirsiniz: Change to a Different Download Server



"GPGME Hatası: Veri yok" Hatası

Bu sorun pacman tarafından paketlerin alınması esnasında meydana gelir. Bunun anlamı ise paket listesinin eskidiği yani daha güncel bir paket listesinin ve doğal olarak daha güncel paketlerin bulunduğudur.

Çözüm için izleyeceğimiz yol şudur:

1. Seçenek: Temel Çözüm
Bu sorunu gidermek için mutlaka 1. adımı yani Temel Çözüm yöntemini uygulayın. 1. adımdan sonra sorun hala devam ediyorsa 2. adımı yani Kapsamlı, Detaylı Çözümü uygulayınız.

1. Manjaro sunucularındaki paket listeleri ile eş zamanlı bir senkronizasyon yani paket listesi ve paket sürümlerinin eşitlemesini yapmak için şu komutu giriniz:
Kod: [Seç]
sudo pacman -Syy2. Eğer iptal ettiğiniz paketlerden veya paket listelerinden kaynaklanan bir sorun olduğunu düşünüyorsanız şu komutu giriniz:
Kod: [Seç]
sudo pacman -Sc3. Daha sonrasında iptal edilen ya da tamamlayamadığınız işleminize devam edebilir veya sisteminizi sudo pacman -Syyu komutu ile güncelleyebilirsiniz.

2. Seçenek: Kapsamlı, Detaylı Çözüm
Eğer 1. adım yeni Temel Çözüm yöntemi ile sonuç alamamışsanız kapsamlı birkaç adımı uygulamalısınız.

1. Manjaro sunucularındaki paket listeleri ile eş zamanlı bir senkronizasyon yani paket listesi ve paket sürümlerinin eşitlemesini yapmak için şu komutu giriniz:
Kod: [Seç]
sudo pacman -Syy2. İmza ve anahtarları güncellemek için şu komutu giriniz:
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --refresh-keys3. İmza ve anahtarları yeniden almak için şu komutu giriniz:
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --populate archlinux manjaro4. İptal edilen, bir şekilde yarım kalan paket veya paket listelerini temizlemek için şu komutu giriniz:
Kod: [Seç]
sudo pacman -Sc5. Daha sonrasında iptal edilen ya da tamamlayamadığınız işleminize devam edebilir veya sisteminizi sudo pacman -Syyu komutu ile güncelleyebilirsiniz.



Anahtar hatası ("keyserver refresh failed: No dirmngr) almaya devam ediyorsanız şu parametre de sizi çözüme ulaştırabilir:
Kod: [Seç]
sudo dirmngr </dev/null


Sorununuz halen devam ediyorsa sunucu değiştirmek için şuraya gözatabilirsiniz: Change to a Different Download Server.
Ayrıca.. Bakınız..

Farklı bir yansı kullanmak: Change to a Different Download Server
Hızlı bir sunucuyu kullanmak: Use Rankmirrors to Set the Fastest Download Server
Pacman zaman aşımı sorunu yaşıyorsanız DNS değiştirmek: Set DNS for Pacman to resolve timeout issues
Daha fazla bilgi edinmek için Arch Wiki: Arch wiki for more comprehensive troubleshooting


kaynak: https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Pacman_%C3%87%C3%B6z%C3%BCmleri
« Son Düzenleme: 06 Haziran 2016, 17:41:55 Gönderen: mgundogdu »
http://archman.org - Bizi bilen iyi bilir, bilmeyen de kendi gibi bilir.!

Çevrimdışı tulliana

  • az laf, çok iş...
  • Proje Sorumlusu
  • Gelişmiş Üye
  • *****
  • İleti: 2349
  • Teşekkür: +81/-0
    • http://archman.org
  • Dağıtım: Archman Linux
  • Masaüstü: XFCE
  • Sürüm: devel
  • Ekran Kartı: NVIDIA
  • Ekr. Kartı Sür.: Sahipli yazılım
Ynt: [NASIL] Pacman Çözümleri
« Yanıtla #1 : 27 Şubat 2016, 18:27:28 »
"zaman sapması veya saat problemi" hatası veren güncelleme çıktılarında aşağıdaki yolu izleyiniz.

Kod: [Seç]
sudo pacman -Syu haveged
Kod: [Seç]
sudo systemctl start haveged
Kod: [Seç]
sudo systemctl enable haveged enable komutunu uygulamak zorunda değilsiniz. İşiniz olduğu zaman üstteki start parametresi ile kullanabilirsiniz

Kod: [Seç]
sudo rm -fr /etc/pacman.d/gnupg
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --init
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --populate archlinux manjaro
Kod: [Seç]
sudo pacman-key --refresh-keys
Kod: [Seç]
sudo pacman -Sccönbellekteki depoları da paketleri de evet (E) diyerek siliniz.

Kod: [Seç]
sudo pacman -Syyu



düzenleme: ek bilgi girildi ("zaman sapması veya saat problemi" hatası veren güncelleme çıktısının çözümü)
« Son Düzenleme: 26 Kasım 2016, 01:38:31 Gönderen: tulliana »
http://archman.org - Bizi bilen iyi bilir, bilmeyen de kendi gibi bilir.!

Çevrimdışı tulliana

  • az laf, çok iş...
  • Proje Sorumlusu
  • Gelişmiş Üye
  • *****
  • İleti: 2349
  • Teşekkür: +81/-0
    • http://archman.org
  • Dağıtım: Archman Linux
  • Masaüstü: XFCE
  • Sürüm: devel
  • Ekran Kartı: NVIDIA
  • Ekr. Kartı Sür.: Sahipli yazılım
Güncelleme çıktısında bir KEY var ise şöyle bir yola başvurabilirsiniz:

==========================

Örnek Çıktı:
Kod: [Seç]
    tor-browser-en.desktop ... Doğrulandı
    tor-browser-en.png ... Doğrulandı
    tor-browser-en.sh ... Doğrulandı
==> source_x86_64 ile sha256sums dosyası doğrulanıyor...
    tor-browser-linux64-6.0.2_en-US.tar.xz ... Doğrulandı
    tor-browser-linux64-6.0.2_en-US.tar.xz.asc ... Atlandı
==> Kaynak dosya imzaları gpg ile doğrulanıyor...
    tor-browser-linux64-6.0.2_en-US.tar.xz ... BAŞARISIZ (bilinmeyen kamu anahtarı 2E1AC68ED40814E0)
==> HATA: Bir veya daha fazla PGP imzası doğrulanamıyor!
==> HATA:makepkg tor-browser-en'i inşa edemedi.
==> tor-browser-en yeniden inşa edilsin mi ? [e/H]
==> ----------------------------------------------
==>

Örnek Çıktı Çözümü:
Kod: [Seç]
╔═[20:13]═[ata@ata]
╚═══===═══[]>> gpg --keyserver keys.gnupg.net --recv-keys 2E1AC68ED40814E0
gpg: /home/ata/.gnupg/trustdb.gpg: güvence veritabanı oluşturuldu
gpg: anahtar 4E2C6E8793298290: genel anahtar "Tor Browser Developers (signing key) <torbrowser@torproject.org>" alındı
gpg: son derece güvenli bir anahtar yok
gpg: İşlenmiş toplam miktar: 1
gpg:                       alınan: 1

==========================


İzleyeceğiniz Çözüm Yöntemi
Kod: [Seç]
gpg --list-keys
rm -rd ~/.gnupg
gpg --keyserver keys.gnupg.net --recv-keys KEY YAZILACAK

veya:
Kod: [Seç]
sudo gpg --list-keys
sudo rm -fr /etc/pacman.d/gnupg
sudo gpg --keyserver keys.gnupg.net --recv-keys KEY YAZILACAK


KEY YAZILACAK kısmına hata çıktınızdaki KEYi yani anahtarı yazacaksınız:
Örneğin:
Kod: [Seç]
sudo gpg --keyserver pool.sks-keyservers.net --recv-keys 2E1AC68ED40814E0gibi





düzenleme: ek bilgi girildi ("KEY sorunları ile ilgili çözümler")
« Son Düzenleme: 26 Kasım 2016, 01:48:40 Gönderen: tulliana »
http://archman.org - Bizi bilen iyi bilir, bilmeyen de kendi gibi bilir.!